Asertywność w komunikacji

Dla wielu osób asertywność uznawana jest za łagodniejszą wersję bycia wrednym i pozbawionym kultury osobistej. Wiele osób asertywność kojarzy również ze stawianiem na swoim, niezależnie od sytuacji i użycia odpowiednio przekonujących argumentów potwierdzających słuszność zdania.

Warto jednak zapamiętać, że taka postawa nie ma absolutnie nic wspólnego z asertywnością. Można uznać to za pewnego rodzaju komunikację pomiędzy dorosłymi.

W tego rodzaju komunikacji każda z osób ponosi odpowiedzialność za swoje wybory pamiętając o tym, że każdy z uczestników rozmowy koniecznie musi pamiętać o szacunku wobec drugiej osoby. Szacunek jednak w tym przypadku absolutnie nie powinien być mylony z uległością.

Komunikaty osoby, która potrafi zachowywać asertywną postawę w każdej sytuacji zawsze są rzeczowe i jasne. Niestety w społeczeństwie naprawdę wiele osób ma problemy z komunikacją zachowującą postawę asertywną.

Duży wpływ na brak asertywności społeczeństwa z pewnością mają style komunikacji, bazujące nieco na agresywnych wypowiedziach. Chodzi tu przede wszystkim o:
  • styl bierny, który charakteryzuje się skłonnością do stronienia od konfliktów. W tym stylu jedna ze stron próbuje uniknąć agresji drugiej poprzez unikanie konfliktu i brak odpowiedzi na agresywne zaczepki rozmówcy;
  • styl agresywny, charakteryzujących się przemocą słowną stosowaną w wypowiedzi. W ten właśnie sposób agresywny rozmówca próbuje przeforsować rozwiązania najbardziej korzystne z jego punktu widzenia;
  • styl bierno-agresywny charakteryzuje się zawarciem pozornej zgody pomiędzy rozmówcami. Osoba posługująca się tym stylem wypowiedzi w strachu przed agresją swoją uległością próbuje załagodzić rozwijający się konflikt.
Wszystkie osoby, w których wypowiedziach pojawia się jedne z powyższych styli nie posiadają w sobie wyuczonych mechanizmów opartych na braku uległości wobec swoich rozmówców. Osoby bierne w rozmowie i uległe asertywność błędnie mylą z pewną formą agresji, dlatego zgodzą się na wszystko, aby tylko uniknąć konfliktu ze swoim rozmówcą.