Grywalizacja

Wiele osób gra w gry komputerowe. Czy to w ramach przyjemności, czy też jako sposób na zarabianie pieniędzy na utrzymanie się. Mało kto jednak wie, że istnieje pojęcie wykorzystywane w celu zwiększenia zaangażowania pracy ludzi, pochodzące właśnie z mechaniki gier fabularnych i komputerowych. Mowa tutaj o grywalizacji.

Często można się spotkać z inną wersją tego słowa czyli z gryfikacją lub gamifikacją. Owa technika bazuje na zjawisku jakie daje nam przyjemność z pokonywania kolejnych etapów i wyzwań, czy też z rywalizacji bądź współpracy. Czyli opiera się na tym co oferują nam gry.

W ostatecznym rozrachunku pozwala ona zachęcić ludzi do większej efektywności, jak i zaangażowania. Pozwala ona na zachęcenie do udziału nawet w projektach, które w praktyce mogą być uważane za nudne lub rutynowe. Sama grywalizację można zastosować na bardzo wielu polach.

Mowa tutaj m. in. o marketingu, a w nim do sprzedaży internetowej oraz osobistej. W wielu przypadkach jest stosowana także do prowadzenia szkoleń dla pracowników, by zachęcić ich do udziału, czy też do edukacji. W wielu programach rządowych także znajdziemy aspekty grywalizacji, choć na pierwszy rzut oka mogą być one niedostrzegalne.

Owe zjawisko opiera się na swoistym szkielecie, na który składa się kilka aspektów. Wśród nich możemy wyróżnić w pierwszej kolejności wyznaczenie celów biznesowych, do jakich mamy zamiar dążyć, następnie określamy na jaką grupę docelowa się kierujemy, a także opisuje, my graczy jacy będą brali udział w rozgrywce.

Kolejnym krokiem jest dostosowywanie pętli aktywności, przy jednoczesnym zapewnieniu dobrej zabawy, gdyż to ona jest kluczowa w całej grywalizacji. Całość osmagamy przy wykorzystaniu różnego rodzaju narzędzi oraz procesów pozwalając na osiągniecie ustalonego efektu. Warto więc pamiętać o takim pojęciu, oraz o tym co ono oferuję.

W wielu sytuacjach może w znacznym stopniu podbudować warunki pracy w danym przedsiębiorstwie, jak i wspomóc proces nauki nowych obowiązków, czy też planowanej sprzedaży.