Często można się spotkać z inną wersją tego słowa czyli z gryfikacją lub gamifikacją. Owa technika bazuje na zjawisku jakie daje nam przyjemność z pokonywania kolejnych etapów i wyzwań, czy też z rywalizacji bądź współpracy. Czyli opiera się na tym co oferują nam gry.
W ostatecznym rozrachunku pozwala ona zachęcić ludzi do większej efektywności, jak i zaangażowania. Pozwala ona na zachęcenie do udziału nawet w projektach, które w praktyce mogą być uważane za nudne lub rutynowe. Sama grywalizację można zastosować na bardzo wielu polach.
Mowa tutaj m. in. o marketingu, a w nim do sprzedaży internetowej oraz osobistej. W wielu przypadkach jest stosowana także do prowadzenia szkoleń dla pracowników, by zachęcić ich do udziału, czy też do edukacji. W wielu programach rządowych także znajdziemy aspekty grywalizacji, choć na pierwszy rzut oka mogą być one niedostrzegalne.
Kolejnym krokiem jest dostosowywanie pętli aktywności, przy jednoczesnym zapewnieniu dobrej zabawy, gdyż to ona jest kluczowa w całej grywalizacji. Całość osmagamy przy wykorzystaniu różnego rodzaju narzędzi oraz procesów pozwalając na osiągniecie ustalonego efektu. Warto więc pamiętać o takim pojęciu, oraz o tym co ono oferuję.
W wielu sytuacjach może w znacznym stopniu podbudować warunki pracy w danym przedsiębiorstwie, jak i wspomóc proces nauki nowych obowiązków, czy też planowanej sprzedaży.