W przedsiębiorstwach często zatrudnia się pracowników, którzy otrzymują zakres swoich zadań, którymi powinni przyczynić się do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa i jego rozwoju. Jednak warto mieć na uwadze, że zatrudniani pracownicy to również osoby, które nie tylko posiadają odpowiednie kompetencje, wiedzę i umiejętności do pełnienia konkretnych obowiązków.
Zawsze są to również osoby, które mają określone cechy charakteru, swoje doświadczenie, określony sposób reagowania na pewne sytuacje, czy choćby przyzwyczajenia. To zaś sprawia, że kierowanie zespołem pracowników nie zawsze jest łatwe, stawia przed kierownikami wiele trudnych wyzwań, a także potrafi często skomplikować nawet bardzo proste czynności. Jednak funkcjonowanie przedsiębiorstwa bez pracowników nie byłoby możliwe. Jak więc najskuteczniej kierować ludźmi?
Przede wszystkim, już na etapie rekrutacji warto zrezygnować z zatrudniania osób, które ewidentnie mogą prowokować sytuacje konfliktowe, mają negatywne nastawienie i nie chcą zaakceptować zasad, jakie panują w przedsiębiorstwie.
Jeśli jednak w organizacji znajdzie się jakiś trudny pracownik, doświadczony kierownik powinien odpowiednio podejść do takiego pracownika i w mig poradzić sobie z nim. Istotne jest tutaj, że nie da się zmienić takie osoby, nie można wpływać bezpośrednio na to, by osoba taka zmieniła się całkowicie.
W przypadku współpracy z trudnymi osobami, trzeba być świadomym ich zachowań, poznać ich lepiej i od samego początku starać się intensywnie wpływać na ich reakcje. Możliwie jak najsilniej zmniejszać negatywne reakcje tych osób, rozmawiać z taką osobą, a także jasno mówić o swoich odczuciach związanych z daną sytuacją.
Świadomy i dobrze poinformowany pracownik wie zdecydowanie więcej i może zdecydowanie lepiej poradzić sobie z daną sytuacją. Ponadto, warto również sięgać po odpowiednie metody motywacji pracowników, aby zachęcić ich do współpracy i jeszcze lepszego wywiązywania się z powierzanych obowiązków. To bardzo skuteczna metoda na trudnych pracowników.